Nye drømmer og knallgass

Vi ble på Union Island noen dager etter nyttår før vi dro til uplanlagt reunion på Mayreau.

Ankret opp på en rolig side av øya, i Salin Bay, og jublet da vi først så den norske båten Fiesta. Deretter haglet det inn med båter vi har møtt underveis. Først ut var Manua, så kom SkyDancer, WaveDancer og Névé og ikke lenge etter var det rigget for strandfest hvor alle bidro med mat, drikke, lamper og musikk. En perfekt kveld!

Beed35A2 8B2E 4E98 B882 6D0Ac33039D4

Bord og benker sto klare til bruk.

F29Dd7B6 8422 46D3 8Dee D33468B1F482

Da regnet kom søkte vi tilflukt under tak. Barna serverte for det meste og vi andre skravlet, danset, sang og klemte. For gøy til å huske å ta bilder. Dessverre.

WaveDancer er fra Sveits og reiser rundt med fire barn i alderen 3-9. De har ikke TV hverken i båten eller hjemme, men samles gjerne rundt en film på PC-en hvis det er ekstra dårlig vær i helgen. Imponerende ro over dem alle sammen. Neve møtte vi på fest hos SkyDancer i Barbados. Det strålende fransk-australske paret Gaby og Kathrine seiler med sine to barn på 8 og 10 og katten. For anledningen hadde de besøk av venninnen Ingrid. De skal kanskje videre ut i Stillehavet, eller bli på Martinique en stund så barna kan gå på fransk skole og de jobbe som fysioterapeut og sykepleier før de bosetter seg i Australia noen år. SkyDancer dundret inn med Kjetil og sin sedvanlige godstemning og følgebåten vår Manua med sin faste besetning, David, Nathalie og datteren Jeanne. Jeanne er 18 og har tatt et friår på seil med foreldrene før studier fra neste skoleår. Foreldrene har nå bestemt seg for sette igjen båten i Grenada, som anses som orkansikkert, før de drar hjem til Frankrike i mai for å selge huset før de henter båten og svinger ut i Stillehavet neste vinter.

4Afa55Fc 6C25 4Ce3 977D 0Ab97C7Ed4A3

Mayreau

9C41026D 8A99 4Fc8 8F54 389045Ff3Eff

Fra utkikkspunktet får vi gode råd om ankring på neste sted, Tobago Cays.

Mayreau var en vakker øy, og en kort gåtur unna ankringsplassen fant vi nye venner og en sjarmerende strandbar. Mangel på kontanter og minibank sendte oss rett tilbake til Union Island før nye fantastiske dager blant skilpaddene på Tobago Cays. Anbefaler alle å booke seg inn på en av de provisoriske grillrestaurantene og spise med tærne i sanden der. Videre gikk ferden til dykkekurs for Eiril på Bequia og så til Martinique for å hente vår alles kjære Tante Rundtomkring, Kristin Borkø og hennes anstand og kollega, Julie som sporty ble med på tur da Kristins mann Tore synes at flyturen ble lang.

D823Fd37 Ee98 4Aa8 A144 B0Ea37E38Ed9

Vestlendingen Kjetil visste råd da regnet kom. Her sammen med Kapteinen på Névé, Gaby.

17Db4Fd1 A65A 4D6B 82C0 8148E523B02E

Eiril fikk for andre gang på turen gredd ut vanvittige dreads. Tre timer i solsteken på vei til Martinique.

D8Cc4C47 F67C 4659 9F27 Faa441B6Db73

Tauehjelp da hengelåsen på gummibåten ikke ville åpne seg. Alt må visst låses fast i Karibien og hengelåser må smøres jevnlig. De liker ikke saltvann.

Ventetiden på dem i Le Marine på Martinique ble kortet ned. Vi gikk rundt og rundt i solsteken på let etter innsjekkingstedet, turistkontoret, nye solceller, vaskeri, mekaniker til kjølevannspumpa og minibank. Til slutt tok varmen overhånd og barna og jeg gikk for pannekakerestaurant og sendte Håvard på videre jakt alene. Ikke lenge etter kom en norsk familie og jeg var så sliten etter nattseilasen at jeg bestemte meg for å holde helt kjeft for å unngå å snakke med dem. Johannes avslørte oss og fem minutter senere satt jeg ved bordet deres og holdt fast i timevis. Snakk om kjærlighet ved første ord! Lunsj ble til middag og middag til overnatting for Johannes hos Julian (8) om bord på praktbåten Milli Momenti, full lekedag dagen etter og så ny middag og hyggelig kveld hvor vennebåten Axeline også ble med. De fant oss selv om jeg ga helt feil beskrivelse av hvor vi var. Jeg trodde, etter å ha kun sett på kartplotteren, at Le Marin var marinaen til byen St. Ann og at vi lå til venstre der. Har fått mye velfortjent pepper for den manglende fransk- og geografiforståelsen! Axeline har seilt like lenge som oss, men fortsetter mot New Zeland og Australia i to og et halvt år til før de drar hjem. Vi våkner nesten hver dag med halvpanikk over at reisen vår snart er slutt og snakker stadig om ulike løsninger for å kunne fortsette nå, eller mer realistisk, når barna flytter ut. Sånn kan det gå. Fra motvilje og sjøsyke til stort ønske om å seile for alltid. Dette til tross for at Visa-kortene blør og utfordringene står i kø. Siste tilskudd i problemhaugen var kokende startbatteri da vi seilte i retning Fort de France for å motvillig gi slipp på Kristin og vår nye kjærlighet, Julie Sørlie. Vi er helt bergtatte alle fire og gleder oss til flere turer med dem.

Gassalarmen ulte nesten i to timer. Jeg skrudde av gassen til komfyren med en gang, luktet rundt og vi tenkte det var falsk alarm som på Kapp Verde. Nå har vi lært. Startbatteriet freste, madrassen var svidd og lukten av stekt kylling og kaffe var påfallende da vi gikk ned etter ankringen. Håvard ringte Are Wiig, koblet fra, lirket løs og bar batteriet ut med svære hansker. Gjestene og barna søkte tilflukt foran på dekk og jeg sto klar til å slukke Håvard hvis han tok fyr. Et kokende batteri utvikler knallgass og en liten gnist kan starte en voldsom brann. Batteriet ble bundet til båten og senket i sjøen for avkjøling. Ganske ekkelt det hele. Feiret overlevelsen med hårklipp på dekk. Kristin rakk bare meg. Hun klipte og lo og lo litt til samtidig som hun klagde over rusten saks. Ble fint. Heldigvis.

Ebcf2217 5Fc2 4D16 B49A 72A6Ea29B2D9

Kristin og Julie overlevde Borea!

Vi hadde ankret opp i den lille byen Trois Ilets for å komme nære flyplassen. Det var ikke så lurt, da det viste seg at det ikke fantes taxier der og damene skulle dra fra oss 05.00 om morgenen. Øynet et lite håp om at de måtte bli lengre hos oss, men det kom en taxi fra hovedstaden og tok dem med. Søren også. Takk for besøket og på gjensyn!

PS. Vi småkokte det neste startbatteriet også, og i skrivende stund håper jeg at elektrikeren som har jobbet på båten i to dager har fikset problemet.

7C0Ab0A0 23E4 4469 Af56 22C0Ba724Da2

Milli Momenti, Axeline og Borea! ❤️❤️❤️

8F9D1057 B515 4B9C 850C 9Bec04F99E6D

Snorkel- OG stupefruer! Hege fra Axeline, kanskje vi kommer etter dere.. Håvard og Kjell Inge har uansett avtalt seiltur til Nordvestpassasjen, da foreslår jeg at vi finner på noe annet gøy.