Penga flyr!

Blakk og bekymret. Neida. Joda

Nå har vi tråla Cascais på kryss og tvers i mange dager, og jeg begynner å bli klar for å komme videre. For et par dager siden la vi oss på svai utenfor marinaen. Her ligger vi gratis, men vi gynger en del på grunn av store bølger som kommer mot stranden mye av tiden. Vi har med et aggregat, så om vi trenger litt lading eller 240 volt, så fyrer vi bare opp det. Men Cascais havn er ganske godt sikra mot løsgjengere som oss. Det er ikke noe sted vi kan fylle vann uten å legge til i kaianlegget, og hvis vi går inn, må vi betale for seks timer, eller ca 300 kroner. Det er sure penger for en skvett vann, som kun går til håndvask og oppvask. Kjente jeg ble ørlite sur, da jeg fikk beskjed om at det ikke var mulig på få fylt opp tre vanndunker – det var to dager etter at vi forlot kaia, og hadde betalt 4000 kroner i havneleie.

Men en helt ny opplevelse i økonomisk sammenheng, var håndverkerne her. Borea lå ved siden av et Volvo-verksted, og jeg var innom der og handlet i flere runder. Etter å ha diskutert litt om ulike deler som bør etterses, ba jeg om å få over en mekaniker for å hjelpe meg å skifte drivreim. Jeg visste i teorien hvordan den skulle skiftes, men har aldri gjort det før, og siden jeg har med familien om bord, vil jeg minimere mulighetene for at noe går galt. Og da prislappen lå på 400 kroner timen, tenkte jeg at det var vel verdt penga, så kunne jeg lære av en ekspert. Fra jeg ba om mekaniker, til han stod i båten, tok det ti minutter. Han brukte ca et kvarter på å skifte reim, så da tenkte jeg at jeg kunne stille en del spørsmål til om motoren som jeg har lurt på den siste tiden, siden jeg likevel hadde han om bord, og kom til å betale for en time uansett. Etter en halvtime hadde vi gått gjennom det meste, og jeg gikk for å betale. Regninga kom på 200 kroner – altså for en halvtime – det har jeg aldri opplevd før. I Stavanger ba jeg om en rørlegger for å hjelpe meg med skifte en kuleventil til septiktanken, som lå under vannlinja – han var i båten i litt over 20 minutter, og fakturerte for to en halv time.

Men nå ligger vi altså på anker, og har i hvert fall ikke boutgifter for øyeblikket. Vannet rundt Cascais er ganske møkkete, men ikke verre enn at vi bader hver dag. En av dagene dro Eiril og Viktoria tilbake til Lisboa, mens Johannes og jeg dingla for oss selv. Det var veldig fint. Før vi dro, var det mange som lurte på om jeg ikke var bekymret for å bo så tett på familien. Det var jeg ikke, og er fortsatt ikke. For meg som har reist rundt og holdt foredrag i over åtte år, så er det fantastisk å få ha så mye tid med gjengen. Vi har både krangler og uoverensstemmelser om bord, så det er ikke det at vi hele tiden svever rundt på en euforisk lykkesky, men for meg er det stort å ha så god tid til ungene, og jeg merker at forholdet mellom oss har forandret seg også. Vi rekker å snakke mer, diskutere mer, og oppleve mer sammen, og vi deler mer av livene våre med hverandre. Når det er sagt; siden vi er sammen hele tiden, blir det en helt spesiell stemning når vi skiller lag, så Johannes og jeg la store planer for dagen

20180921 152103

Beach-time!

20180921 172847

Obligatorisk nedgraving på stranden

Han syntes det var litt urettferdig at Eiril hadde fått surfe, og ikke han, så vi gikk for å finne en strand med padleboard, siden han er litt for liten til å surfe. Etter en grei gåtur, fant vi ei passende strand, og leide et brett. Det var veldig moro. Vi bytta på å padle, og Johannes så sitt snitt til å vippe meg av brettet til stadighet. Inne ved land, var det også noen små bølger, så da fikk han prøve å surfe litt også. På kvelden dro vi tilbake til tom båt, og da satte vi opp en liten projektor og hadde båtkino. Eiril og Viktoria sendte melding om at de kom sent hjem, så Johannes og jeg knabba akterkabinen, og sovna ganske lykkelige.

20180921 203113

Båtkino. Filmvalget var selvfølgelig "Atlantis"

Planen videre er å seile til Sines, en liten fiskeby ca ti timer sør for Cascais. Pilotboka sier det er fint der, så kanskje vi blir der noen dager, før vi går mot Lagos. Lagos er egentlig sluttdestinasjonen før vi går vestover, men siden vi har så god tid, er det godt mulig vi legger inn noen dager langs Algarvekysten først.