Frankrike - Dieppe

Endelig en liten pause!

Etter Oostende og Brugge, la vi igjen ut for en 24 timers seilas. Denne gangen var målet Dieppe i Frankrike. Alfa bestilte fly fra Paris kl. 21 på kvelden, og trengte å ta et tog fra Dieppe i 15-tiden. Det skulle gå greit, trodde vi. Men utenfor Calais møtte vi over 3 knops motstrøm og 12m/s motvind, så da gikk det plutselig ganske trått. Vi krysset og motorseilte hele natten, men i over fem timer kom vi ikke over tre knop. Det var ganske frustrerende.

Men vi hadde også fine opplevelser. Utenfor Dunkerque sendte de opp et svært fyrverkeri da vi passerte, og samtidig var det et uvær bak oss, med stadige lynnedslag. Det var spektakulært med lyn i nord, og fyrverkeri i sør, og i vest så vi bølgene som eksploderte mot baugen i lanternenes rødt og grønt.

Da vi endelig rundet hornet vest for Calais, mistet strømmen mye av taket, men vestavinden dro seg til, og vi måtte fortsette å krysse innover. Bølgene bygget seg opp, og slo farten ut av Borea hver gang vi la oss vestover. Da vi endelig ankom Dieppe, var det 15 minutter til toget til Alfa gikk, og det rakk han akkurat ikke. Heldigvis gikk det et senere tog, og han rakk flyet hjem. Fantastisk å ha med en så entusiastisk og hjelpende hånd, på et såpass heseblesende strekk.

20180822 070548

Alfa mønstret av - takk for turen!

Img 5416

Kysten av Frankrike vest for Calais - hvite fjell som stupte ned i havet - få plasser å søke havn

Dieppe er en gammel by, som har nære forbindelser med Canada. Blant annet var Dieppe en mottaksby for pelsverket fra pelsjegerne i Canada, og i 1942 prøvde over 4000 kanadiske soldater å befri byen fra nazistene i operasjon Jubilee. Det gikk fatalt galt. Byen er lett å beskytte, omgitt av stupbratte fjell, og bymurer, og i løpet av en formiddag, døde over 1200 allierte soldater på strendene i Dieppe, og ingenting ble oppnådd. Vi vandret en tur ut til stranden der slaget stod, og var innom minnemonumentene fra krigen, det var sterkt å se stedet der så mange unge menn mistet livet.

20180826 153051

Innseilingen til Dieppe. Det er nok mange sjømenn som har takket høyere makter når de endelig har kommet innenfor murene til moloen, og bølgene og vinden fra kanalen har sluppet taket

20180827 174403

Stranden der slaget under operasjon Jubilee stod.

Dagen etter, tirsdag 28.august dro vi inn til Paris. Johannes var mest gira på en legobutikk, så Eiril og jeg dro for en skikkelig skoletur. Vi tok rennafart, og dro innom Sacre-Cæur, slottet til Ludvig den 14., Triumfbuen, Louvre, Champs Elysées og Eiffeltårnet, før vi tok toget tilbake til Dieppe. Johannes og Viktoria ga seg etter Sacre-Cæur, og gikk for en roligere dag i legoens ånd.

20180828 145515
20180828 154330
20180828 155728
20180828 160357
20180828 160511
20180828 170946
20180828 174604

Vi har også begynt med skole om bord. Ungene snakker engelsk daglig med folk vi møter, og mange er interessert i å snakke med dem. Foreløpig har de møtt få barn, men de har det fint sammen. Litt franske fraser har det også blitt. Vi har besøkt et par kirker, og har lært om helgener og katolikkene og generell bibelhistorie. Spesielt Johannes synes det er spennende med alle fortellingene som er gjengitt på fresker, vindusmalerier og bilder i kirkene vi har vært. På toget inn til Paris, hadde jeg matematikkundervisning med Eiril – det funka overraskende bra.

Img 5419

I Dieppe var det slott og tårn og ting å titte på på hvert gatehjørne

I morgen, 29.august setter vi ut igjen. Enten blir det til Cherbourg på fastlandet, eller så går vi rett mot Guernsey eller Alderney, som ligger litt øst for Guernsey. Vi får se an vær og interesse. Før vi gjør det, skal det lappes en rift på storseilet, skifte en blokk til stormfokka og så må motoren overhales litt. Nå er vi jo alene igjen, og er litt mer sårbare hvis noe skulle skjære seg. Værmeldingen ser i hvert fall bra ut, og mannskapet er uthvilt – det bør helst gå godt!

20180828 233446

Ikke en dag uten fiksing. Vi fikk en liten rift i seilet i kanalen, som måtte fikses før vi skulle sette ut fra Dieppe

Og hvorvidt vi tar Karibien eller Middelhavet? Det hjalp på mannskapet med en pause - lukter Karibien...